• Powiększ
  • Pomniejsz
  • Normalny

Current Size: 100%

ERUDiTE – Empatia w edukacji medycznej i ochronie zdrowia

Z przyjemnością informujemy, że przedstawicielki Studium Psychologii Zdrowia WUM – dr hab. Dorota Włodarczyk i dr Magdalena Łazarewicz - biorą udział w międzynarodowym projekcie ERUDiTE (Empathy Raising in Universities through Digital Tools and Education), realizowanym w latach 2024–2027 w ramach programu Erasmus+ we współpracy z Uniwersytetem Medycyny i Farmacji im. Carol Davila w Bukareszcie (Rumunia), Uniwersytetem w Tybindze, Tübingen (Niemcy) i Uni Cypryjskim, Nikozja (Cypr).

Celem projektu jest wzmacnianie empatii wśród studentów i pracowników zawodów medycznych oraz tworzenie bardziej wspierającego i humanistycznego środowiska edukacyjnego w ramach empatycznej organizacji.

Współczesna opieka zdrowotna coraz bardziej koncentruje się na technologii, efektywności i szybkim podejmowaniu decyzji. Choć te postępy poprawiły diagnostykę i leczenie, jednocześnie ograniczyły czas i nacisk na budowanie ludzkich relacji. W rezultacie wielu pracownikom opieki medycznej brakuje właściwych narzędzi do kształtowania i umacniania empatii i trudno jest im zachować empatyczną postawę w kontaktach z pacjentami. Pracownicy medyczni mogą też doświadczać „zmęczenia empatią” (ang. empathy fatigue) - emocjonalnego wyczerpania z powodu intensywnego angażowania się w pomaganie innym, które prowadzi do obniżenia zdolności do empatycznego reagowania, utraty motywacji i dystansowania się emocjonalnego. To zjawisko może być wczesnym sygnałem wypalenia zawodowego. Wspieranie osób studiujących w rozwijaniu empatii i zapobieganiu zmęczeniu empatią jest niezbędne, aby poprawić opiekę nad pacjentami oraz dobrostan pracowników opieki medycznej.

Empatyczna organizacja to instytucja, która tworzy środowisko, w którym empatia nie jest jedynie wartością deklarowaną, lecz realnie przejawia się w relacjach nauczyciel-student, decyzjach administracyjnych i w codziennej atmosferze pracy. Empatyczna uczelnia dostrzega znaczenie dobrostanu psychicznego swoich studentów i pracowników, dba o zapewnienie im bezpieczeństwa psychologicznego w trakcie nauki i pracy, świadomie wspiera rozwój kompetencji emocjonalnych oraz tworzy przestrzeń do refleksji, dialogu i wzajemnego wsparcia. Projekt ERUDiTE wspiera właśnie takie podejście — promując empatię jako fundament nowoczesnej edukacji medycznej i kultury organizacyjnej.

W ramach projektu powstają m.in.:

  • Podręcznik Empatii – praktyczny przewodnik dotyczący rozwijania empatycznej postawy w zawodach związanych z opieką medyczną,
  • Platforma internetowa ERUDiTE – narzędzie umożliwiające samodzielne badanie poziomu empatii oraz zapewniające dostęp do interaktywnych materiałów edukacyjnych dotyczących empatii,
  • Nowoczesny program nauczania empatii – zestaw modułów dydaktycznych wspierających kadrę akademicką i studentów w rozwoju empatii,
  • Zestaw rekomendacji dla decydentów – propozycje działań na poziomie instytucjonalnym służące promowaniu empatii w edukacji i organizacji.

Zespół projektu ERUDiTE

Koordynatorką projektu ERUDiTE na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym jest dr Magdalena Łazarewicz (magdalena.lazarewicz@wum.edu.pl). Poza dr hab. Dorotą Włodarczyk, Kieronik Studium Psychologii Zdrowia, do zespołu należy także mgr Katarzyna Moszczyńska z Zakładu Klinicznej Psychologii Zdrowia UCK WUM oraz mgr Hanna Wojtasik z Biura Współpracy z Zagranicą.

Gdzie można dowiedzieć się więcej o projekcie?

Zapraszamy do śledzenia efektów projektu na stronie: www.erudite-project.eu oraz w mediach społecznościowych projektu: Facebooku https://www.facebook.com/profile.php?id=61571790493305 i Linkedin (https://www.linkedin.com/in/erudite-project-55a286347/).

 Spotkanie Kick-Off projektu ERUDiTE w Bukareszcie, styczeń 2025