• Powiększ
  • Pomniejsz
  • Normalny

Current Size: 100%

Projekty badawcze

 Szczepienie przeciw grypie (2020-2021)

Projekt „Szczepienia przeciw grypie wśród personelu medycznego – perspektywa nie-medyków i pracowników ochrony zdrowia” uzyskał finansowanie w ramach pierwszego konkursu grantów wewnętrznych Rady Dyscypliny Nauk o Zdrowiu WUM. Będzie on realizowany od czerwca 2020 do grudnia 2021. Kierownikiem projektu jest dr hab. Dorota Włodarczyk.

Celem projektu jest przeprowadzenie badania eksploracyjnego, które pozwoli na określenie specyfiki i znaczenia przekonań i zachowań związanych ze szczepieniami przeciw grypie (SPG) wśród pracowników ochrony zdrowia (POZ) w relacji do przekonań i zachowań związanych z SPG u osób nieposiadających wykształcenia medycznego (nie-medyków).

Planowane jest zbadanie dwóch grup:

  1.  ok. 400 pracowników ochrony zdrowia (w pierwszej kolejności planowane jest objęcie badaniem POZ naszej Uczelni)
  2.  ok. 400 nie-medyków (struktura płci i wieku zbliżona do tej w grupie POZ) – ze względu na stan epidemii planowane jest przeprowadzenie badań online

Oczekiwane efekty:

  1.  modułowe narzędzie mierzące specyficzne przekonania i zachowania związane ze SPG o zweryfikowanych własnościach psychometrycznych.
  2.  określenie stopnia zbieżności-rozbieżności perspektyw nie-medyków i POZ dotyczących SPG.
  3. określenie roli, jaką pełnią spostrzegane przez nie-medyków przekonania i zachowania dotyczące SPG przejawiane przez POZ, dla formułowania przez nich intencji behawioralnej dotyczącej SPG.

Na poziomie praktycznym, wyniki badań pozwolą na:

  1.  wskazanie obszarów tematycznych, które powinny zostać uwzględnione w przekazach informacyjnych formułowanych do POZ w celu „urealnienia” ich perspektywy
  2.  sformułowanie specyficznych rekomendacji umożliwiających lepsze dopasowanie między POZ a pacjentem w zakresie postrzegania SPG w celu zwiększenia szans formułowania intencji behawioralnej przez pacjentów
  3.  modyfikację standardów postępowania placówek i lekarzy w zakresie SPG w taki sposób, aby wykorzystywać, jak najwięcej elementów sprzyjających podejmowaniu decyzji o SPG.


POWER (2017-19)

To projekt realizowany przez nasz Zakład w latach 2017-2019, pod kierunkiem dr n. med. Marty Kulpy. Nazwa uczelniana projektu to  "Akademia Kompetencji Społecznych". Projekt realizowany był z ramienia uczelni  pod opieką Prof. Górnickiej i Prof. Turło. Oficjalna strona projektu: http://komunikacja.wum.edu.pl/

Projekt POWER skierowany był do studentów czterech ostatnich semestrów studiów I lub II stopnia oraz studiów jednolitych Wydziału Lekarskiego, Wydziału Medycznego i Wydziału Nauk o Zdrowiu

  • 5 i 6 rok jednolite studia: Wydział Lekarski;
  • 4 i 5 rok jednolite studia magisterskie: Fizjoterapia;
  •  2 i 3 rok studia licencjackie: Pielęgniarstwo, Położnictwo, Elektroradiologia, Logopedia,  Dietetyka, Zdrowie publiczne, Audiofonologia, Ratownictwo medyczne
  •  1 i 2 rok studia magisterskie: Pielęgniarstwo, Położnictwo, Elektroradiologia, Położnictwo, Logopedia dietetyka, Zdrowie publiczne, Fizjoterapia

Celem projektu było dostarczenie studentom i studentkom wiedzy i umiejętności z zakresu kompetencji interpersonalnych, które będą przydatne z punktu widzenia przyszłych pracodawców w branży medycznej. W tym celu studenci mogli brać udział w 3 formach wsparcia/szkoleń:

  •  warsztaty z kompetencji miękkich,
  • zajęcia wspólne z pracodawcą
  • wizyty studyjne.

Każdy student mógł skorzystać z wielu form wsparcia w zależności od potrzeb. Wszystkie zajęcia miały  przypisane 2 pkt. ECTS, a program zajęć  i sylabusy zatwierdzone były  przez Radę Wydziału WUM. Zajęcia kończyły się uzyskaniem zaświadczenia o udziale.

Warsztat z kompetencji społecznych  był to warsztat  "Zasoby psychosopołeczne" trwający  10h dydaktycznych w formie zblokowanej. Prowadzący: dr n. med. Marta Kulpa - psycholog, psychoterapeuta systemowy, trener umiejętności społecznych. Warsztat miał na celu rozwój praktycznych umiejętności w zakresie radzenia sobie ze stresem, autoprezentacją, poprawy komunikacji społecznej i asertywności. W trakcie warsztatu uczestnicy mieli przeprowadzoną diagnozę psychologiczną z zastosowaniem narzędzi badawczych z pracowni testów psychologicznych w zakresie wyżej wymienionych obszarów.

Zajęcia wspólne z pracodawcą trwały 30h dydaktycznych, realizowane były weekendowo w formie zblokowanej. Zajęcia prowadzone były przez lek Beatę Stypułę-Ciuba oraz lek Magdalenę Flagę-Łuczkiewicz.  Kończyły się uzyskaniem zaświadczenia o udziale i zdobyciem ogromnych zasobów wiedzy klinicznej i praktycznej.

Rodzaje zajęć wspólnych z pracodawcą to:

  • „Budowanie relacji z pacjentem poddanym opiece paliatywno-hospicyjnej lub długoterminowej –wskazówki lekarza praktyka”. Prowadzący: lek Beata Stypuła-Ciuba,
  • „Zasady diagnostyki i leczenia bólu, Standardy leczenia bólów nowotworowych wg EAPC. najczęstsze trudności i wyzwania praktyczne”. Prowadzący: lek Beata Stypuła-Ciuba,
  • „Somatyczne manifestacje problemów psychicznych - wskazówki praktyczne od psychiatrów dla medyków innych specjalności”  (warsztat z prewencji zmęczenia i wypalenia zawodowego u pracowników medycznych). Prowadzący lek.  Magdalena Flaga-Łuczkiewicz psychiatra i psychoterapeuta integracyjny oraz psychoterapeuta grupy Balinta.

Wizyty studyjne  były to jednodniowe wizyty w placówkach medycznych: poradnia Lux Med i Hospicjum. Zajęcia trwały 10h dydaktycznych,  w grupach uczestników od 6 do 18. W projekcie zaplanowanych było 30 wizyt studyjnych: w tym 12 wizyt w poradni typu LuxMed i 18 wizyt w Hospicjum. Studenci w trakcie wizyt studyjnej mieli wyznaczonego opiekuna ze strony placówki (lekarz, inny specjalista medyczny), który cały dzień poświęcał tylko grupie. Główne zagadnienia w trakcie wizyty studyjnej to: poznanie środowiska, metod i narzędzi pracy, wymagań stanowiskowych i oczekiwań pracodawcy, obowiązków wykonywanych przez pracownika na danym stanowisku pracy, współpraca interdyscyplinarna, możliwości rozwoju i kariery zawodowej, komunikacji z pacjentem i ich rodziną, prawa pacjenta, RODO oraz  procedury. Czas zajęć dla jednej edycji wizyt studyjnych: 1 dzień 10 godz. dydaktycznych. Prowadzący wizyty studyjne w hospicjum: lek medycyny paliatywnej i specjalista chorób wewnętrznych.

 


PRACTA (2013-17)

Tytuł projektu: Promocja aktywności seniorów w publicznej opiece zdrowotnej: diagnoza psychospołecznych potrzeb pacjentów i wzmacnianie interpersonalnych kompetencji lekarzy

To projekt badaczy realizowany przez nasz Zakład w latach 2013-2017 we współpracy z Norweskim Uniwersytetem Nauki i Techniki w Trondheim. Sfinansowany z funduszy norweskich w ramach Polsko-Norweskiej Współpracy Badawczej (Norway Grants). Spośród pracowników Zakładu w projekcie uczestniczyli: dr Mirosława Adamus, dr Joanna Chylińska, dr Magdalena Łazarewicz, dr Marta Rzadkiewicz i dr Mariusz Jaworski oraz dr hab. Dorota Włodarczyk (kierownik projektu). Zespołem norweskim kierował prof. Geir Arild Espnes.

Celem projektu PRACTA było poznanie psychospołecznych potrzeb pacjentów oraz odpowiednie do nich, wzmacnianie kompetencji interpersonalnych lekarzy. Szczegółowe cele projektu to:

  • analiza psychospołecznych potrzeb pacjentów senioralnych korzystających z publicznych placówek opieki zdrowotnej analiza kompetencji interpersonalnych lekarzy w zakresie komunikacji z osobami starszymi i ich aktywizacji stworzenie nowoczesnego szkolenia e-learningowego dla lekarzy, ukierunkowanego na wzmocnienie umiejętności lekarzy w zakresie aktywizacji seniorów oraz weryfikacja jego skuteczności.

   

Na zdjęciu członkowie zespołu PRACTA uczestniczący w polsko-norweskim warsztacie naukowym w Otrębusach k/Warszawy w październiku 2015. Od lewej: prof. Geir Arild Espnes, dr Marta Rzadkiewicz,dr Mariusz Jaworski, dr Mirosława Adamus, dr Dorota Włodarczyk, prof. Monica Lillefjell, dr Magdalena Łazarewicz.

Główna część projektu obejmowała dwukrotne badanie lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej oraz ich pacjentów senioralnych. Na podstawie wyników badania pierwszego przygotowane zostały dwie formy treningu edukacyjnego: e-learning opublikowany na płycie CD i artykuł pdf. W drugim badaniu sprawdzano efekty tej interwencji dla lekarzy i pacjentów. W obu częściach badania wzięło udział około 400 lekarzy i około 8000 pacjentów z placówek zlokalizowanych w województwach: mazowieckim, wielkopolskim i łódzkim. Wyniki projektu opublikowane zostały w licznych czasopismach międzynarodowych: Journal of Medical Internet Research, European Journal of Public Health, Patient Education and Counseling, Patient Preference and Adherence, BMC Geriatrics, Scandinavian Journal of Public Health.

 

Powyższe zdjęcie wykonano w czasie pierwszego zjazdu zespołu PRACTA, który odbył się w Pałacu w Jabłonnie w czerwcu 2013 roku.  Na zdjęciu siedzą (od lewej): Gørill Haugan, Dorota Włodarczyk (kierownik projektu), i Monica Lillefjell. Stoją (również od lewej): Marta Rzadkiewicz, Mirosława Adamus, Geir Arild Espnes, Bård Li, Joanna Chylińska i Magdalena Łazarewicz.

Do zespołu PRACTA należą także (nieobecni na zdjęciu): Wirginia Korzeń-Walo (sekretarz projektu), Michał Skrzek (Biuro Projektów WUM) oraz Piotr Markiewicz, Łukasz Szlachetka i Michał Buczyński (Dział Informatyki WUM).  

 


SUPP (2014-15)

Tytuł projektu: Adaptacja Kulturowa, Integracja i Wsparcie Psychospołeczne dla Studentów Zagranicznych

To projekt realizowany w latach 2014-2015 z funduszy norweskich w ramach programu „Rozwój Polskich Uczelni”. Spośród członków Zakładu do zespołu SUPP należeli dr Dorota Włodarczyk, dr Marta Kulpa oraz dr Tomasz Krasuski oraz dr Magdalena Łazarewicz (kierownik projektu). Poza pracownikami Zakładu w projekt zaangażowane były 43 osoby: krajowi i zagraniczni eksperci, polscy i zagraniczni studenci WUM, pracownicy Biura Jakości Kształcenia, Dziekanatów Oddziałów Nauczania w Języku Angielskim (II Wydział Lekarski i Wydział Lekarsko-Dentystyczny), Biura Współpracy z Zagranicą i pracownicy administracji.

Podstawowym celem projektu SUPP było stworzenie kompleksowego programu ułatwiającego zagranicznym studentom wczesną integrację ze społecznością lokalną oraz akademicką i wspierającego ich w zmaganiu z wyzwaniami wiążącymi się ze studiowaniem w obcym kraju. Grupą docelową projektu byli studenci zagraniczni WUM oraz pracująca z nimi kadra naukowo-dydaktyczna i administracyjna. Realizacja projektu pozwoliła na analizę potrzeb i dobrych praktyk w zakresie wsparcia psychospołecznego na wiodących światowych uczelniach i zbudowanie kompleksowego programu wsparcia: od momentu dostania się na uczelnię, przez pomoc w odnalezieniu się w nowych warunkach po przyjeździe, po profesjonalne wsparcie w sytuacjach problemowych w czasie pobytu w obcym kraju. Projekt umożliwił także podniesienie kompetencji kadry środowiska akademickiego w zakresie rozumienia różnic międzykulturowych i udzielania wsparcia studentom zagranicznym oraz przyczynił się do budowania międzykulturowej i międzynarodowej integracji społeczności akademickiej WUM. Przykładami wymiernych efektów projektu jest atrakcyjnie urządzony Common Room, pokój wspólnej pracy i relaksu dla studentów zagranicznych, mieszczący się w budynku ZJAM na pierwszym piętrze oraz zainicjowanie pracy University Counselling Service, czego pokłosiem jest stworzenie Uniwersyteckiej Poradni Psychologicznej.

Na zdjęciu członkowie zespołu SUPP uczestniczący w polsko-norweskim warsztacie w Jabłonnie k/Warszawy w sierpniu 2015. 

Siedzą (od lewej od góry): lic. Mgcini Malusi Peter Ndiweni, mgr Bartosz Kaczyński, mgr Anna Gilbert, dr Unni Karin Moksnes, dr Magdalena Łazarewicz, mgr Marta Ołdak, mgr Artur Białoszewski, mgr Kristine Halvorsen, dr Dorota Włodarczyk, Michael O’Donnell, prof. Geir Arild Espnes, Mateusz Machnij.

Stoją: mgr Wolfgang Laschet i Muhammad Fikri Muhammad Safian


INNE PROJEKTY zrealizowane w Zakładzie:

- Ocena jakości życia osób z wybranymi chorobami i zespołami somatycznymi – projekt badań statutowych kierowany od roku 2007 przez prof. Krzysztofa Owczarka.

- Poczucie odpowiedzialności za zdrowie a zachowania zdrowotne u pacjentów z nawracającymi dolegliwościami bólowymi kręgosłupa (2014-17) oraz Poziom wiedzy psychologicznej jako predyktor wypalenia zawodowego i jakości komunikacji interpersonalnej u fizjoterapeutów (2015-2017) – projekty realizowane w ramach badań naukowych i prac rozwojowych WUM, kierowane przez dr. Mariusza Jaworskiego.

- Self-esteem and social support as predictors of quality of life and emotional condition in elderly female and male MI-survivors: in search of salutogenic approach within Nord-Trondelag Health Study (HUNT) data. A prospective study based on HUNT 1, 2 & 3 realizowany w latach 2011-2015 i zakończony pracą doktorską Magdaleny Łazarewicz.

- Pozytywne predyspozycje osobowości w budowaniu jakości życia w chorobie – podobieństwa i różnice w aktywizacji strategii radzenia sobie (na przykładzie pacjentów kardiologicznych) – projekt realizowany w latach 2010-2012, finansowany przez MNiSW, kierowany przez dr Dorotę Włodarczyk.

- Pomyślne starzenie się. Nadzieja i radzenie sobie ze stresem a sytuacja biopsychospołeczna seniorów – projekt Młodego Badacza WUM realizowany w latach 2008-2009 i kierowany przez dr Magdalenę Łazarewicz.

- Psychological health promoting factors in cardiac patients - constructing a Polish-Norwegian research project (2008) – polsko-norweski projekt naukowy kierowany przez dr Dorotę Włodarczyk

INNE OBSZARY zainteresowań naukowych i kierunki podejmowanych badań:

§  psychospołeczne aspekty funkcjonowania pacjentów chorych somatycznie (m.in. pacjentów z padaczką, onkologicznych, po zawale serca, z cukrzycą)

§  problemy seksuologiczne osób dorosłych

§  seksualne zachowania ryzykowne studentów warszawskich uczelni wyższych

§  dobrostan psychiczny, mental wellbeing, wśród studentów i nastolatków

§  aktywizacja i promocja zdrowia oraz kształtowanie zachowań zdrowotnych

§  wypalenie zawodowe w zawodach medycznych

§  adaptacja, tworzenie i opracowanie psychometryczne psychologicznych narzędzi badawczych.