- Polski
- English
Monografie/podręczniki
„Aktywizacja Seniorów w Praktyce Medycznej – kurs kompetencji psychologicznych dla lekarzy” (2017) - materiały dydaktyczne opublikowane na płycie CD, pod redakcją Magdaleny Łazarewicz i Doroty Włodarczyk
ISBN: 978-83-7637-395-9
To multimedialny program edukacyjny mający na celu wzmocnienie kompetencji lekarzy
i innych członków zespołu terapeutycznego w zakresie prawidłowego komunikowania się
z pacjentami w wieku senioralnym oraz ich aktywizacji, czyli kształtowania aktywnej postawy wobec leczenia i zdrowia oraz poprawy jakości życia. W roku 2018 nagrodzony został zespołową nagrodą dydaktyczną I stopnia przyznaną przez Rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Czytaj dalej
Program ten ma charakter multimedialny i realizowany jest w formie e-learningu. Jego nowatorskość polega nie tylko na tym, że wykorzystuje różnorodne kanały przekazu informacji i modelowania zachowań, ale także na tym, że opracowany został w formie gry, w której uczestnik realizuje określone misje i zdobywa trofea. Jest niezwykle przyjazny dla uczestnika, umożliwia sprawne i intuicyjne nawigowanie po kolejnych częściach i warstwach programu.
Program składa się z pięciu części, które dotyczą kolejno: 1) przejawów i czynników sprzyjających pomyślnemu starzeniu się (successful aging), 2) roli społecznych przekonań na temat starości, starzenia się i potrzeb seniorów w relacji między lekarzem a pacjentem senioralnym, 3) budowania relacji i skutecznych technik komunikacji, które pozwalają na trafne określenie potrzeb seniora, 4) zaawansowanych technik zmiany zachowań zdrowotnych, 5) możliwości oddziaływania przez lekarza na poprawę jakości życia seniora.
Wykorzystane zostały następujące multimedia: mini-prezentacje tekstowe i z udziałem lektora, dialogi, wywiady, kreskówki oraz kilkuminutowe filmy modelujące określone techniki i sposoby rozwiązania problemów z praktyki klinicznej profesjonalnie przygotowane specjalnie do tego programu. Program posiada pełne i profesjonalne opracowanie graficzne.
Zastosowane elementy gry polegają na tym, że uczestnik staje się częścią pewnej fabuły, w której rzeczywistość praktyki klinicznej spotyka się z wyimaginowanym światem. Uczestnik poznaje bohaterów historii, spotyka się z nimi w różnych okolicznościach i uczy się od nich.
Kurs ten rozwinięty został w nurcie praktyki opartej na faktach (evidence based practice). Opracowany został na podstawie badań lekarzy i starszych pacjentów dotyczących oczekiwań seniorów związanych z wizytą u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Następnie jego efekty zostały ocenione zarówno wśród lekarzy, jak i samych pacjentów. Badanie potwierdziło, że w perspektywie krótkoterminowej udział w programie istotnie wpływa na wzmocnienie aktywnej postawy wobec zdrowia i leczenia u seniorów oraz poprawia ocenę własnych kompetencji u lekarzy.
Publikacje popularnonaukowe
Pracownicy Zakładu włączają się także w popularyzację psychologii. Dobrym przykładem tej działalności jest wydana w grudniu 2015 roku praca zbiorowa Pogoda na Starość – Podręcznik Skutecznego Wspierania Seniorów pod redakcją naukową prof. Krzysztofa Owczarka i dr Magdaleny Łazarewicz. Publikacja ta zawiera informacje ułatwiające sprawny i pełny kontakt z osobami starszymi. Książka zawiera zarówno przedstawioną w przyjazny sposób wiedzę teoretyczną, jak i (w głównej mierze) liczne wskazówki praktyczne. Nadrzędnym celem pracy jest kształtowanie otwartej, wyzbytej ze stereotypów i uprzedzeń postawy wobec współczesnych seniorów oraz walka ze zjawiskiem ageizmu. Książka kierowana jest do wszystkich osób opiekujących się seniorami – zarówno zawodowo jak i prywatnie.
ISBN - 978-83-264-8260-1
Psychologia w praktyce medycznej (2007)
Publikacja „Psychologia w praktyce medycznej” jest skierowana przede wszystkim do pracowników ochrony zdrowia i studentów uczelni medycznych. Ukazuje wybrane zagadnienia psychologiczne, ściśle powiązane z tematyką zdrowia i choroby, czyli szeroko rozumianą praktyką lekarską. Jest udaną próbą wskazania w medycynie problemów, które można i należy rozwiązywać wykorzystując wiedzę psychologiczną. Zastosowanie teorii stresu i koncepcji radzenia sobie z nim w sytuacji choroby wpływa na zwiększenie kompetencji zawodowych pracowników medycznych. Pozycja ta, obok wiedzy teoretycznej, zawiera także praktyczne wskazówki dotyczące zasad prowadzenia rozmowy, nawiązywania kontaktu w zależności od potrzeb i trudności pacjentów.
Książka jest pracą zbiorową pod redakcją dr n. med. Doroty Włodarczyk oraz dr n. hum. Anny Jakubowskiej-Wineckiej (obecnie kierownika Zakładu Psychologii Zdrowia Instytutu "Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka"). Za redakcję naukową uhonorowaną została w 2008 roku nagrodą Ministra Zdrowia. Autorami poszczególnych części książki, oprócz wcześniej wymienionych, są: dr n. hum. Joanna Chylińska, mgr Agnieszka Dziurowicz-Kozłowska, dr n. hum. Małgorzata Guzowska-Dąbrowska oraz mgr Barbara Skuza.
ISBN: 978-83-200-3524-7
Psychologia dla Pielęgniarstwa (2007)
Książka „Psychologia dla Pielęgniarstwa” jest podręcznikiem napisanym z myślą o wybranej grupie odbiorców, tj. o studentach pielęgniarstwa, którzy mogą zapoznać się z psychologicznymi mechanizmami kierującymi zachowaniem człowieka. Podręcznik zawiera, obok historii psychologii, prawidłowości dotyczące procesów emocjonalnych i poznawczych. Autor przybliża Czytelnikowi wiedzę dotyczącą wybranych zagadnień z dziedziny psychopatologii, uzależnień, zaburzeń psychosomatycznych. Opisuje przyczyny i skutki wypalenia zawodowego, przedstawia sposoby zapobiegania występowania zespołu u pracowników medycznych.
ISBN-978-83-60565-40-7